23948sdkhjf

Servicehandeln ökade

Under det första kvartalet år 2012 ökade servicehandeln sin omsättning med 0,9 procent jämfört med samma kvartal förra året. Men segmetet minilivs minskade.

Trots momssänkningen ökade segmenten Fast Food och Caféer sina omsättningar under första kvartalet. Fast Food ökade omsättningen med 3,0 procent medan Caféer ökade med 3,9 procent. Intressant är att det främst är kedjorna som ökat sin omsättning, trots att det är där som momssänkningen fått mest genomslag på priserna. Segmenten Spel & Tobak samt Trafikbutiker ökade sina omsättningar medan Minilivs backade.– Första kvartalet blev positivt för servicehandeln. Momssänkningen som infördes den första januari har tvärtemot förväntan inte minskat omsättningen i absoluta tal. Det tyder på en underliggande volymökning, säger Bengt Hedlund, vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063