23948sdkhjf

Kraft tappar på konfektyr

Amerikanska livsmedelskoncernen Kraft Foods ökade sin omsättning med 4,1 procent upp till 13,1 miljarder dollar under första kvartalet. Men konfektyrdelen i Europa rapporterar om sjunkande efterfrågan till följd av den ekonomiska nedgången. Och värst är det, inte oväntat, i södra Europa.

Även i USA har dessa produktkategorier det tufft. Här menar Kraft att de höga bensinpriserna spelar in – kunderna gör färre besök i servicebutiker än tidigare när resorna minskar.Glädjeämnet är som vanligt marknaderna i utvecklingsländerna. Där var tillväxten 8,5 procent. På hemmamarknaden i USA stannade den på 1,3 procent.Rörelseresultatet steg med 2m1 procent till 819 miljoner dollar.Kraft skriver i rapporten att råvarukostnader inom visa produktområden är på väg ned, Men man bedömer det inte som aktuellt att därför sänka priserna för att driva upp volymerna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062