23948sdkhjf

Efterfrågan på ål och lutfisk minskar

Många restauranger och butiker erbjuder inte längre ål. Som ersättning använder man sig av rökt sej. Konsumenter  som efterfrågar de traditionella julbordsfiskrätterna är ofta 50 år och äldre.

I en rundringning som Världsnaturfonden gjort

till ett 50-tal restauranger, butiker och färjerederier WWF har kontaktat i

december uppger drygt 80 procent att de inte längre erbjuder ål. Dagligvaruhandeln och storköken har i princip tagit bort

ålen. Enligt Axfood – som har kedjorna Hemköp, Prisextra och Willys – är ålen

är en icke-fråga idag skriver WWF i ett pressmeddelande.


Den säljs

fortfarande i var femte restaurang eller butik.– Det ökade konsumenttrycket har gett effekt. Många

restauranger säger att efterfrågan minskat och vissa har helt slutat att

servera ålen. Men i södra Sverige finns det fortfarande många undantag, säger

Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.


I landets södra delar är efterfrågan på ål större än i

resten av landet. I ”Ålariket” längs Skånes östkust har ålen av tradition

tillhört matkulturen och den finns fortfarande i butiker och

rökerier.


Fiskhandlare i Stockholmstrakten säger i WWFs enkät att efterfrågan är

en generationsfråga. Oftast är det konsumenter över 50 år som vill ha ål. Yngre

generationer frågar inte heller efter lutfisk där efterfrågan minskat kraftigt.


@font-face {

font-family: Times New Roman;

}@font-face {

font-family: georgia;

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Times New Roman; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: Times New Roman; }span.apple-converted-space { }span.il { }div.Section1 { page: Section1;

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065