Efterfrågan på ål och lutfisk minskar
Många restauranger och butiker erbjuder inte längre ål. Som ersättning använder man sig av rökt sej. Konsumenter som efterfrågar de traditionella julbordsfiskrätterna är ofta 50 år och äldre.
I en rundringning som Världsnaturfonden gjort
december uppger drygt 80 procent att de inte längre erbjuder ål. Dagligvaruhandeln och storköken har i princip tagit bort
ålen. Enligt Axfood – som har kedjorna Hemköp, Prisextra och Willys – är ålen
är en icke-fråga idag skriver WWF i ett pressmeddelande.
Den säljs
restauranger säger att efterfrågan minskat och vissa har helt slutat att
servera ålen. Men i södra Sverige finns det fortfarande många undantag, säger
Inger Näslund, expert på fiskefrågor på WWF.
I landets södra delar är efterfrågan på ål större än i
tillhört matkulturen och den finns fortfarande i butiker och
rökerier.
Fiskhandlare i Stockholmstrakten säger i WWFs enkät att efterfrågan är
generationer frågar inte heller efter lutfisk där efterfrågan minskat kraftigt.
@font-face {
}@font-face {
font-family: georgia;
}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Times New Roman; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: Times New Roman; }span.apple-converted-space { }span.il { }div.Section1 { page: Section1;