Arla organiserar om
Arla skapar en ny organisation med två kommersiella affärsenheter. Målet är att öka fokus på Arlas kunder och produktkategorier och samtidigt förenkla arbetssätt och organisation.
Den nya organisationen innebär att Arla skapar två affärsenheter; en
organisationen är att skapa ett tydligare affärsfokus och stärka
säljkårens arbete. Organisationsförändringen innebär en neddragning med ca 25 tjänster
inom Arla Sverige. Huvudskälet är inte kostnadsbesparingar och
förändringen innebär inte att tjänster flyttas till Arlas kontor i
Danmark.Ny chef för Affärsenheten färskvaror är Mats Hedlund som tidigare
verkat som försäljningsdirektör inom Arla Sverige. Ny chef för
Affärsenheten som hanterar ost, matfett och juice är Patrik Hansson som
närmast kommer från en tjänst som vd på företaget Hardford.
– Sverige är en viktig marknad för Arla, där vi satsar och vill fortsätta utvecklas. Den svenska mejerimarknaden har det senaste året visat en lägre tillväxt än tidigare och det är därför naturligt med en översyn för att vässa organisationen. Under 2011 har vi visserligen fortsatt att öka vår omsättning och lönsamhet men vi har en ännu högre ambitionsnivå i vår strategi. Vi har ett brett sortiment och därför många utmaningar att lösa samtidigt och behöver helt enkelt bli mer fokuserade på att genomföra det som faktiskt behövs på marknaden för varje enskild produktkategori, säger Christer Åberg, vd för Arla i Sverige.