Ewa Wildmark: Ikea visar en total brist på respekt
Ikeas metoder vittnar om en total brist på respekt för våra bönder och våra produkter. Det är oacceptabelt. Våra människor utför inget slavarbete.
Ewa Wildmark,
bosatt i Holland
Nej, det är inte svenska bönder som kommenterar möbeljättens beslut att sluta exportera deras varor, i alla fall inte till hyfsade priser under eget märke. Jag har inte hört några nämnvärda protester från de svenska producenterna.Citatet är hämtat ur ett pressmeddelande från den belgiska motsvarigheten till LRF, Boerenbond. De belgiska kollegerna demonstrerade redan i april i år utanför Ikea i Zaventem utanför Bryssel. Där inne serverades pommes friet (belgisk nationalrätt) med biff för 2:50 euro. Tillsammans med Horeca, som företräder hotell- och restaurangägarna, har bönderna ända sedan i april fört kampanj mot Ikea och för större respekt för maten. Belgien är ju nu en gång för alla ett land med hög matkultur. Ikea anklagas för att inte se något egenvärde i mat, utan att betrakta den som ”en lockvara” som i förlängningen leder till att ”vi förlorar all respekt för mat”. Som Boerenbond skrev i ett pressmeddelande kring midsommar när Ikea gjorde en ny lågprissatsning på matområdet: ”Ikea ska sälja möbler och inte dumpa livsmedel!” Ett lysande exempel på sunt bondförnuft. Ikeas senaste kursändring på livsmedelsområdet har ingenting med mat att göra, utan ingår i en bredare policy där möbeljätten använder mat för att locka kunder till varuhusen.En burk läsk – enligt text och bild på utsidan ska det röra sig om päron – kostade en euro på Ikeas nya livsmedelsavdelning i Breda i södra Nederländerna. Läsken var faktiskt tillverkad i Sverige och dessutom ekologisk, hur ekologiskt det nu är med vatten och kolsyra som smaksatts med en skvätt päronsaft. Odlas det förresten ekologiska päron i Sverige i industrimässig skala? Och är det ”In the best interest of the enviroment”, som det står i Ikeas eget certifikat, I-way, att exportera kolsyrat vatten från Sverige till alla jordens hörn? En korv med bröd kostade 50 cent. Kostnaderna för råvarorna spelar inte någon roll. Däremot är det tydligen viktigt att vara svensk. All text är på svenska trots att japaner, amerikaner och belgare förmodligen inte har en aning om vad tunnbröd eller kolsyrad pärondryck är för något. De vet troligen heller inte att prinsesstårtan är en hel tårta med ett hölje av grön marsipan och inte något blekrosa över en förskrämd bit sockerkaka. I ett avseende tycker jag den nya emv-satningen är värre än den belgiska biffen. Den höll i alla fall måttet kvalitetsmässigt. Den låg, som Ikea skrev i sitt svar till de arga belgiska odalmännen ”i linje med Ikeas filosofi att erbjuda produkter av hög kvalitet till ett så lågt pris som möjligt så att så många människor som möjligt har råd att handla.” När Ikea tog avsked från de kända svenska varumärkena och gick över till emv, tog man också ett steg ned på kvalitetsskalan. Satsningen ligger inte i linje med ”hållbar utveckling som Ikea strävar efter över hela linjen.” Citatet är hämtat ur svaret till de belgiska bönderna.Satsningen är också ur en annan synpunkt atypisk för Ikea och även här tar företaget ett steg tillbaka. Det är länge sedan emv var lika med en billig och sämre kopia. Det finns gott om nytänkande och produkter av hög kvalitet inom segmentet numera. Det var med nya revolutionära idéer som Ikea växte och blev en världsjätte, inte bara lågpris. Då fattar jag inte att man slänger ut hela livsmedelssortimentet och ersätter det med en slags Euroshopper. Är inte risken att konsumenterna reagerar som de belgiska bönderna? ”Ikeas metoder vittnar om en total brist på respekt för konsumenterna.”Ewa Wildmark, frilansjournalist,bosatt i Holland.