Alla tjänar på rätt förpackning
– Ord kan tolkas och uppfattas på många olika sätt. Med en modell blir en idé däremot väldigt tydlig, säger han.Dekor och tryck ligger inte på Johan Falkmarkens bord. Han är i sitt arbete inriktad på förpackningarnas funktion.– Industridesignmetodiken är ett bra verktyg för att vaska fram värde ur produkten. För oss på Axfood är det viktigt att våra emv-produkter är konkurrenskraftiga.– Genom att tillföra bra funktion i form av att en förpackning exempelvis är lätt att öppna, att den är återförslutningsbar och att den är lätt att portionera med, tillför vi värde och stärker därmed konkurrenskraften.Johan Falkmarken återkommer flera gånger till förpackningarnas betydelse i strävan för att minska matsvinnet. – Alla tjänar därför på att vi säljer rätt förpackningar, både konsumenten, företaget och samhället som helhet.I hans värld består en produkt som sylt av tre delar. Det är själva sylten, förpackningen som omsluter sylten samt emballageförpackningen, alltså den större kartongen i vilken produkten exponeras i butikerna.– Kartongen ska hjälpa till att sälja produkten och här finns fortfarande mycket att göra.Johan Falkmarken arbetar vid Axfoods cirka tio man starka designavdelning. Den tar fram idéer och arbetsunderlag till förpackningar, till exempel i form av modeller, vilka sedan vidareutvecklas och görs i större skala av leverantörsföretagen.Att byta förpackning för en produkt är inte gjort i en handvändning. En sådan förändring måste planeras och tar tid att genomföra.– Det handlar till stor del om att placera arbetsinsatsen framåt i tiden.Kan du nämna en riktigt dålig förpackning?– Ja, den här till exempel, säger Johan Falkmarken och ritar en juicekartong som öppnas genom att man trycker fingret genom en plastflik i toppen av förpackningen. Varken användarvänligt eller hygieniskt.Någon bra då?– Vakuumförpackning av kött i så kallad skinvac. Den tillåter mörningsprocessen att fortsätta, ger längre hållbarhet och bidrar på så sätt till högre kvalitet.JOHAN SEDENIUSMötet
Aktuell: förpackningsstrateg vid Axfood
Född: 1962 i Stockholm
Bakgrund i urval: industridesign vid Konstfack, designkonsult för bland andra Tetra Pak, Carlsberg och Nestlé
Bor: Stockholm
Familj: två döttrar
Fritid: skateboard, snowboard, skidåkning
Vill äta middag med: Nelson Mandela