Ilska över tillfällig ostbutik
Arla aviserade nyligen att ostklassiker som Svecia, Grevé, Herrgård och Prästost under hösten ska lanseras i en så kallad shop-in-shop i en ostbutik i Paris. Skånemejerier tycker att Arla gått över en gräns.
Skånemejerier har surnat till. Anledningen är formuleringen ”Våra
ostbutik i Paris”, som bland annat syns på Arlas hemsida.– Om man skriver att man ska öppna en ostbutik så ser vi det som att man ska etablera en verksamhet där, säger Anna Jonsson, bolagsjurist på Skånemejerier, till branschtidningen Resumé.Arla hänvisar till det pressmeddelande som gick ut i samband med lanseringen av ostbutiken. Där framgår tydligt att hårdostarna gästspelar i den franska huvudstaden mellan den 22 oktober och den 5 november.– Det är tråkigt om de har uppfattat det som att vi ska öppna en butik. Grunden är att vi gör det här under en begränsad tid, säger Arlas pr-chef Inger Söderlund till Resumé.