23948sdkhjf

Ikea nobbar svenska varumärken

Ikea har beslutat att bara satsa på egna märkesvaror i de egna livsmedelsavdelningarna i sina varuhus runtom i världen.

Läs mer i Fri Köpenskap, som kommer idag.Ikea övergår till emv på hela sitt livsmedelssortiment. Klassiska svenska varumärken som Dafgårds, Cloetta, Abba och Göteborgskex försvinner. Bara en leverantör vill kommentera Ikeas övergång. Bland övriga är det tyst. På Svensk dagligvaruhandel konstaterar vd Thomas Svaton att ett viktigt exportfönster stängs.Ikea har redan smugit igång övergången till emv. I dag har Ikea 80 artiklar med sitt emv. När övergången är genomförd i början av 2012 har sortiment vuxit till 180 livsmedelsartiklar. – Det är jätteroligt att kunna erbjuda livsmedel med hög kvalitet till låga priser och med en svensk touch, säger Henriette Johansson, Ikeas restaurangchef i Sverige. Ikea räknar med att livsmedelsförsäljning ska öka och ska använda sig av en global leverantörsdatabas. De äger recepten och beställer produkterna från leverantörer. Från den 1 september köper Ikea inte in varor med andra varumärken.Henriette Johansson tror att försäljningen blir större än förväntat.– Kunderna är övervägande positiva. Det blir jätteroligt när vi är klara med hela sortimentet.I varuhuset i Kungens kurva söder om Stockholm har Ikea redan börjat sälja julskinka och janssons frestelse. Flera varumärken har redan fasats ut. Varor står staplade på varandra. Här finns pasta, skorpor, sylt och sill med Ikeas varumärke.Bland leverantörerna är det tyst. När Fri Köpenskap ställer frågor om Ikeas övergång till emv är Göteborgskex den enda leverantör som vill uttala sig.– Vi tycker att det är tråkigt, vi vet vad svenska klassiker som Ballrina och Singoalla betyder för utlandssvenskar, säger Nicklas Sjöqvist, informationschef på Göteborgs kex.Enligt Nicklas Sjöqvist ska Göteborgs kex fortsätta leverera bokstavskexen till Ikea, men inga övriga produkter.Thomas Svaton, vd på Svensk dagligvaruhandel, säger att Ikeas beslut påverkar svensk livsmedelsindustri. När tidningen når honom känner han inte till att Ikea ska övergå till emv på hela sitt sortiment.– Det innebär att Ikea inte behöver köpa livsmedel från Sverige. Försäljningen till Ikea betyder mycket för de här företagen, säger han.På Exportrådet betonar Maria Varnauskas, affärsområdesansvarig för livsmedel, att Ikea är den viktigaste kunden för vissa leverantörer.– Ikea är en fantastisk kanal. För ett litet företag kan försäljningen till Ikea utgöra en oerhört stor del av produktionen, säger hon.Peter Söderlund

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094