23948sdkhjf

Med smak för marknadsföring

– Smak som strategisk kommunikationskanal, det är vad Foodism handlar om, säger Vanja Franzén.

Hon bjuder på en pralin som gestaltar hennes eget företag. Den vita pralinen, gjord på getmjölk, är fylld med hallon, där finns lakrits och strössel av svart te.–  Getmjölken ger en överraskande känsla när man biter i den klassiska pralinformen, det svarta teet lyfter fram den gastronomiska expertisen och att kärnorna finns kvar i hallonkrämen visar på vår känsla för det äkta. Samtliga fem grundsmaker finns med och lyfter fram ett arbetssätt där alla sinnen involveras.Sedan 2009 driver hon och kompanjonen Sara Westerlin, företaget Foodism. Idén föddes när de träffades på en utbildning och båda kände att de hade idéer kring sinnesmarknadsföring.–  Det finns mycket att göra kring kommunikation och gestaltning. Ofta består sinnesmarknadsföring där smak är involverad av godis med en logotyp på. Ingen har jobbat medvetet med smak som marknadsföring, men vi som alltid varit på jakt efter nya spännande smakkombinationer har gjort vår affär av det.Hur började ert arbete?– Det var på Gastro Nord 2008 som vi smaksatte några tunga varumärken som en inspirationsutställning. Kan du ge ett exempel?– När vi smaksatte Odd Molly på Gastro Nord ville vi lyfta fram individen, att Odd Molly är ett varumärke för individualister där varje person är unik. Vi gjorde blomstrande cupcakes och sallader som symboliserade det. Apple innebar små munsbitar som matchades med musik för att förstärka helhetsupplevelsen.Vilka beställer era tjänster?– Det kan vara allt från ett kommunalt bostadsbolag till ett företag i byggbranschen eller en hårsalong. Hur ser ert företag ut om fem år?– Då är smakprofilen lika naturlig som den grafiska profilen på företag och vi har expanderat till flera europeiska länder.KAJSA SÖDERBERGMÖTETVanja FranzénAktuell: smaksättare, gastronom, matstajlist, grundare till företaget FoodismFödd: 1982 i LeksandBor: StockholmFamilj: stor familjBakgrund:

hotell- och restaurangutbildning, Slowfood universitetet i Piemonte,

jobbat på restaurang, studerat konfektionsteknik, folkhögskola,

språkstudierIntressen: smaker, plocka svamp och bärVill äta middag med: ”en framstående politiker vars parti vi skulle smakmarknadsföra”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063