Katarina Wolf: Ta tillbaka smaken i butikerna
Krav är Sveriges mest kända miljömärkning för mat. Kravmärkets styrka ligger i dess bredd. Men bredden är också en utmaning.
Katarina Wolf,
För hur berättar vi om alla de miljö- och hälsovinster som konsumenter får när de köper Kravcertifierad mat? Speciellt för konsumenter som kanske inte känner till att Krav är Sveriges mest kända miljömärkning för mat, uppbyggd på ekologisk grund med särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar och klimatpåverkan. För att nå nya målgrupper och förenkla vår kommunikation har vi under den senaste tiden valt att mer aktivt koppla Kravmärket till smak och kvalitet. Före sommaren marknadsförde vi till exempel Kravprodukter under parollen Ta tillbaka smaken. I den kampanjen valde vi att kommunicera lite mindre om glada kor och grisar och lade i stället fokus på hur smakrik mjölken är. På det här sättet vill vi nå de konsumenter som är intresserade av att köpa Krav, men inte gör det i någon större utsträckning i dag. Enligt en Sifoundersökning från 2010 finns det över en miljon konsumenter i målgruppen som vill köpa mer Kravmärkt mat. För att nå ända fram är butikernas roll direkt avgörande – vi behöver er hjälp!Vi skulle önska att butiker kan marknadsföra Kravmärkta produkter på ett liknande sätt som de gör med tomater, där kopplingen till smak och kvalitet är uppenbar. Det är inspirerande att se hur tomater fått en tydlig placering och presenterats ur alla tänkbara former och färger. Tänk om butikerna kunde göra samma sak med en av marknadens storsäljare: Kravmärkt mjölk.Kravmärkt mjölk är nämligen så mycket mer än bara mjölk. Till skillnad från vanlig mjölkproduktion där bekämpningsmedel och konstgödsel kommer med på köpet, bidrar Kravcertifierad mjölkproduktion till att öka den biologiska mångfalden. En annan tydlig miljövinst är att allt foder som korna äter ska vara ekologiskt och minst 50 procent av fodret, oftast betydligt större andel, kommer från den egna gården. Snacka om närodlat! Men det är inte bara Kravmärkt mjölks miljöfördelar som är viktiga att lyfta fram. Det gäller att berätta för konsumenten att mjölken inte bara kommer från kon, den kommer också från maten hon äter, från miljön hon lever i. När du tar en klunk Kravmärkt mjölk vet du att det är hagens gräs och örter som präglar smaken och att det är levande fält som ger den karaktär. Det är vad över 600 Kravmjölks producenter erbjuder. För att inte tala om de andra 3400 Kravbönderna … Nu uppmanar vi Sveriges alla butiker att hjälpa konsumenterna att ta tillbaka smaken!Katarina Wolf, chef, marknadskommunikation, Krav.