23948sdkhjf

Arla organiserar om

Arla inför från den 1 december en ny organisation med två kommersiella affärsenheter. Målet är att öka fokus på Arlas kunder och produktkategorier. Förändringen medför att 25 personer förlorar sina jobb.

Organisationsförändringen innebär en neddragning med 25 tjänster inom

Arla Sverige. Bemanning av den nya organisationen pågår. Förändringarna

gäller från den 1 december 2011.– Sverige är en viktig marknad för Arla, där vi satsar och vill fortsätta utvecklas. Den svenska mejerimarknaden har det senaste året visat en lägre tillväxt än tidigare och det är därför naturligt med en översyn för att vässa organisationen. Under 2011 har vi visserligen fortsatt att öka vår omsättning och lönsamhet men vi har en ännu högre ambitionsnivå i vår strategi. Vi har ett brett sortiment och därför många utmaningar att lösa samtidigt och behöver helt enkelt bli mer fokuserade på att genomföra det som faktiskt behövs på marknaden för varje enskild produktkategori, säger Christer Åberg, vd för Arla i Sverige.Den nya organisationen innebär att Arla skapar två affärsenheter; en för färskvaror och en för ost, matfett och juice. I planen ingår att på sikt ha fler medarbetare ute på fältet genom att det skapas separata säljkårer för affärsenheterna. Detta steg måste dock avvakta ett beslut om fusionen med Milko, som just nu utreds av Konkurrensverket.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094