Hallå..Tomas Johansson, marknadschef på Ello isterbandsfabrik i Lammhult
– Det törs jag inte svara på. Kungen är ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien och de gör en tur här i Småland som de kallar Småländsk modell för svensk innovationskraft. De ska besöka andra företag också, här i Lammhult besöker de möbelfabriken efter att de varit hos oss. Jag tror att de har uppmärksammat vår retrodesign på charkförpackningarna som vi haft stora framgångar med. Vad ska ni visa kungen?– Han ska få gå på en rundtur i vår fabrik och se hur vi tillverkar isterband. Sedan ska han få se när våra hantverkare knyter prinskorv för hand, på traditionellt vis. Det går väldigt snabbt och vi är i stort sett ensamma om det i Sverige. I annan produktion sker det maskinellt.Hur har förpackningarna påverkat era siffror?– Vi har ökat 20 procent förra året medan den totala marknaden föll 4 procent. Det innebär att vi tar marknadsandelar. Marknadsledaren som är Atria Lithells har en isterbandsfabrik, inte så långt härifrån, men de gör inget för sina isterband. Jag tor att de har sitt fokus på helt andra produkter.Vad gör ni på isterbandsfronten utöver att skapa attraktiva förpackningar?– Vi jobbar med att skapa nya produkter. Exempelvis har vi skapat ett istrband som lämpar sig för grillen. Vi tilverkar också ett fermenterat (jäst) isterband som har en väldigt stark smak och vi har märkt att det tilltalar de yngre. Jag tror på en våg av back to basic där husmanskost blir populärt igen.Ni öppnar isterbanderior vad är det?– Man kan säga att det är en korvkiosk som serverar isterband med potatismos och lingon. Vi har börjat introducera det i anslutning till hockeyrinken i Växjö. Vi har fått stor uppmärksamhet.Har du jobbat med isterband hela ditt liv?– Nej, jag är gammal Icahandlare från början och nu står jag på den andra sidan.Camilla Myrsten