23948sdkhjf

Hallå...Lisa Söderholm, produktchef på Fazer

Ni har precis avslutat ett surdegsmöte med pressen, hur länge har ni arbetat med surdeg?

– Det har vi gjort sedan 1969, i Sverige och det var då vi tog hit surdegen. Vi hade en stor arbetskraftsinvandring av finländare och de efterlyste surdegsbröd och tyckte inte att det fanns något att äta i Sverige. De var främst intresserade av rågbröd som vi kallar efterugnsbröd. Då startade Fazer en import av surdegsbröd som bakades i Finland och det höll vi på med till 1982. Därefter köpte Fazer ett litet bageri i Lidköping där brödet bakas än i dag.Surdeg har varit kult har trenden nått sin kulmen än?– Jag tror att den bara fortsätter och fortsätter. Urban Deli i Stockholm har exempelvis startat ett surdegshotell där folk kan lämna in sina surdegar för förvaring i små glasburkar när de åker på semester. Vi firar 120 årsjubiléum och därför delar vi ut 120 burkar med vår speciella surdeg. Jag kan berätta att intresset har varit stort. Hur ser surdegskonkurrensen ut idag?– Visst finns det konkurrenter men i dagligvaruhandeln finns det inte så många. Där ser vi oss som ledande. Däremot poppar det upp nya bagerier som svampar ur jorden men de arbetar mest med ljusare bröd. Vi är duktiga på de mörka surdegsbröden.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063