23948sdkhjf

Böter vanligare i köpcentrum

Att fastighetsägare bötfäller handlare som inte håller gemensamma öppettider är inte nytt. Men när konkurrensen blir tuffare, blir böter allt vanligare.



Traditionellt sätt har möjligheten med att utdöma vite knappt använts

alls, det har varit extremt ovanligt. Men under det senaste halvåret

har vi tvingats göra det vid flera tillfällen, säger Thomas Levander

som är marknadsområdeschef för Farsta centrum söder om Stockholm.

Innan ett vite utdöms har centrumledningen pratat med butikschefen.

Därefter skickas en skriftlig varning, både till butiken och till

regionnivå för att markera allvaret. I den skriftliga varningen uppges

att om öppettiderna inte hålls kan vite delas ut. Om butiken trots

dessa upprepade varningar inte håller öppet enligt överenskommet, döms

vite ut. Vitesbeloppet motsvarar 1 procent av årshyran eller minst 5

000 kronor.


Även i andra köpcentrum är trenden densamma. I Nacka Forum uppstår problemet i perioder, enligt centrumchefen Hanna Strand:

– Möjligheten att utdöma vite finns. Vi har utnyttjat det, men vi vill

egentligen inte jobba så. Vi vill genom dialog skapa förståelse för

varför det är så viktigt att alla öppnar i tid och håller öppet fram

till stängning. Det handlar bara om kunden.


Svensk Handels vd Dag Klackenberg menar att det ur handlarsynpunkt är

värdefullt att man har en gemensam inställning till när man öppnar, men

framför allt när man stänger.

– Jag har förståelse för att fastighetsägarna agerar. En majoritet av

handlarna håller öppettiderna och en majoritet av handlarna vill att

övriga handlarna också ska hålla öppettiderna för att inte göra

kunderna förvirrade, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078