23948sdkhjf

Böter vanligare i köpcentrum

Att fastighetsägare bötfäller handlare som inte håller gemensamma öppettider är inte nytt. Men när konkurrensen blir tuffare, blir böter allt vanligare.



Traditionellt sätt har möjligheten med att utdöma vite knappt använts

alls, det har varit extremt ovanligt. Men under det senaste halvåret har

vi tvingats göra det vid flera tillfällen, säger Thomas Levander som är

marknadsområdeschef för Farsta centrum söder om Stockholm.

Innan ett vite utdöms har centrumledningen pratat med butikschefen.

Därefter skickas en skriftlig varning, både till butiken och till

regionnivå för att markera allvaret. I den skriftliga varningen uppges

att om öppettiderna inte hålls kan vite delas ut. Om butiken trots dessa

upprepade varningar inte håller öppet enligt överenskommet, döms vite

ut.

Även i andra köpcentrum är trenden densamma. I Nacka Forum uppstår problemet i perioder, enligt centrumchefen Hanna Strand:

– Möjligheten att utdöma vite finns. Vi har utnyttjat det, men vi vill

egentligen inte jobba så. Vi vill genom dialog skapa förståelse för

varför det är så viktigt att alla öppnar i tid och håller öppet fram

till stängning. Det handlar bara om kunden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141