Böter vanligare i köpcentrum
Att fastighetsägare bötfäller handlare som inte håller gemensamma öppettider är inte nytt. Men när konkurrensen blir tuffare, blir böter allt vanligare.
–
alls, det har varit extremt ovanligt. Men under det senaste halvåret har
vi tvingats göra det vid flera tillfällen, säger Thomas Levander som är
marknadsområdeschef för Farsta centrum söder om Stockholm.
Innan ett vite utdöms har centrumledningen pratat med butikschefen.
Därefter skickas en skriftlig varning, både till butiken och till
regionnivå för att markera allvaret. I den skriftliga varningen uppges
att om öppettiderna inte hålls kan vite delas ut. Om butiken trots dessa
upprepade varningar inte håller öppet enligt överenskommet, döms vite
ut.
Även i andra köpcentrum är trenden densamma. I Nacka Forum uppstår problemet i perioder, enligt centrumchefen Hanna Strand:
– Möjligheten att utdöma vite finns. Vi har utnyttjat det, men vi vill
egentligen inte jobba så. Vi vill genom dialog skapa förståelse för
varför det är så viktigt att alla öppnar i tid och håller öppet fram
till stängning. Det handlar bara om kunden.