...och så här löd motiveringarna
Årets Leverantör: Di Luca & Di Luca
Företaget har på ett unikt sätt bidragit till att placera
Medelhavsmaten på svenskarnas bord. Med genuint engagemang har det utvecklat sortimentet till en lönsam helhet, som innehåller både
produkter, matinspiration och måltidslösningar.Årets matinspiration: Cajsa WargButiken har sedan starten varit en inspirationskälla både för denmatintresserade allmänheten och för hela livsmedelsbranschen. Envandring genom dessa butiker erbjuder matinspiration som stimuleraralla sinnen, det är en matresa i det lilla formatet medflerdimensionella upplevelser.Årets Butik: Maxi Ica Flygstaden i HalmstadFör att alltid hålla högsta kvalitet och för personal som alltid gerden bästa servicen.Årets Frukt- och gröntavdelning: Coop Forum LundFör att ha skapat en saluhallskänsla och som inspirerar med innovativa sambandsexponeringar.Årets Fiskavdelning: Maxi Ica, NackaFiskavdelningen inbjuder till matlust med snygg exponering, recept och tips. I fiskavdelningen hittar man säsongsanpassat sortiment och genomtänkta sambandsexponeringar som ökar kundvärdet och förenklar för kunderna att lyckas i sin matlagning.Årets Key Account: Karin Frost Jennerholm, BicVinnaren av utmärkelsen Årets Key Account Manager kännetecknas av en extra ordinär förmåga att locka fram och förstå kundernas behov. Lösningsorienterad och har förmågan att alltid se möjligheterna inom sin produktkategori samt att utifrån ett affärsmässigt perspektiv smitta andra med samma övertygelse.Årets kampanj: BrämhultsKampanjen förvandlade en traditionell butiksdemonstration till enlandsomfattande turne i butiker, vilket involverade över 50.000personer. Under turnén växte en intressant story fram om hur smaken skapades - en story som engagerar, skapar spänning och gertrovärdighet åt kampanjen.Årets Djupfrystavdelning: Maxi Ica, NackaEn butik som är duktig på att behandla frysen som den resurs den är.Aktiva på att vägleda shoppen med hänvisning och exponeringar som lockar till att prova nyheter. Butiken jobbar också aktivt medkategoridrivande budskap som lyfter fram produkternas kvalitativafördelar.Årets Miljöpris: Maxi Ica Stormarknad, MotalaÅrets miljöprisvinnare arbetar hårt med att minska sitt matvarusvinnoch har anställt en kock som lagar matlådor av livsmedel som annarsskulle ha slängts. Samtidigt som butiken har minskat svinn och avfallhar försäljningen av färdigmat ökat kraftigt.Årets Mejeriavdelning: City Gross i HyllingeVinnare av Årets Mejeriavdelning har genom att bygga ett helt nyttmejerikoncept tagit kunden närmare gården och tagit fasta på kundernas ökade efterfrågan på ursprung, tradition och lokalproducerat. Denna butik inspirerar kunden till spännande matlagning. Med himmel som tak och gräs som golv är denna mejeriavdelning butikens attraktivaste avdelning.Årets Tidskriftsavdelning: Ica Flygfyren, NorrtäljeFörre årets storsäljare av tidskrifter i dagligvarubutiker. Viktigadelar av framgångarna är högt engagemang av anställda i avdelningen och med starkt stöd av butiksledningen.Årets Produkt: Ella’s kitchenVinnare av Årets Produkt har tillvaratagit konsumentintresset förekologi, naturliga råvaror och on-the-go-produkter. Detta tillsammansmed praktisk och rolig förpackningslösning och god distribution ärviktiga delar av framgången som har lett till nästan 10 procentmarknadsandel.