Hallå...Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel
– Man ska komma ihåg att det här är en ökning från ganska låga nivåer och ökningen det senaste året ligger på 40 procent. Det är mot bakgrunden att handel med dagligvaror på nätet utgör en halv procent av den totala handeln med dagligvaror. Men det är klart att vi ser en fortsatt ökning.Varför tror du att den här handeln ökar?– Det är nog för att konsumenterna får en allt större vana att handla på nätet. Sedan ser vi också att fler företag etablerar sig och det påverkar också handeln. Många vill vinna tid och är beredda att betala för det.Vilka är det som handlar via nätet?– Det har en ganska bred spridning över alla grupper och även över landet. Yngre handlar i något högre grad än äldre men vi ser att gruppen äldre också är ganska stor. Ska man välja någon grupp som har extra stor representation så är det nog barnfamiljerna. Vet du hur många aktörer vi har i Sverige?– Rena matkasseleverantörer har vi ett 40-tal och tittar man på större leverantörer så finns det ett 60-tal. Men det finns många mindre föeretag som kör med nischade produkter, som exempelvis torkad svamp. Därför är det svårt att få fram en exakt siffra.Blir det så att mat via nätet knaprar in på dagligvarukedjornas kaka i framtiden?– Det tror jag definitivt men de kommer inte vara något stort hot. Totalt har e-handeln ökat 4,6 procent de senaste åren och vi räknar med en dubbling av den siffran de närmaste fem åren. Då kan man sätta dagligvaruhandeln i relation till detta och där har vi sett en ökning på en halv procent.Camilla Myrsten