Mer lustfyllt besöka spansk butik
Jan Börjesson, publicist, f d chefredaktörför Fri Köpenskapoch Fast Food.Den mest uppmärksammade spanska kedjan under senare år, Mercadona, är en helspansk, familjeägd supermarketkedja liknande Bergendahls i Sverige och med konkurrens från såväl Lidls lågprisbutiker som stormarknader av typen Carrefour och Alcampo med tyska och franska huvudägare. Mercadona, som startades i Valencia i början av 1980-talet, finns numera representerade i hela Spanien med drygt 1 260 butiker och 15,5 miljarder euro i omsättning, vilket blir 120 miljoner kronor i snitt per butik.Att handla i Mercadona är som regel lustfyllt, om än inte särskilt rationellt efter svenska mått mätt. I Sverige är butikerna mer strömlinjeformade även om kedjorna använder olika arkitekter. En huvudregel tycks vara att frukt- och gröntavdelningen är det första som ska möta kunden. Varorna är placerade utifrån butikens sätt att tänka och inte hur de konsumeras. Exempelvis hittar vi juicen och vissa såser i mejeriavdelningen, färskvaror som kött och fisk är placerade längst in i butiken och den kylda färdigmaten finns garanterat inte i närheten av utgångskassorna. Ett otvetydigt axiom tycks dock vara att renlighet och god hygien fungerar som rättesnöre för alla svenska butiker.Så är det inte i Mercadona och andra spanska butiker. Renligheten är visserligen okej, men inte påfallande tydlig. Här kan man hitta den färskpressade juicen i frukt- och gröntavdelningen, vilket kan tyckas logiskt. Även glassen, som i Spanien betraktas som en efterrätt, finns i anslutning till frukt och grönt. Färdigmaten är utspridd lite varstans, beroende på om den är kyld eller fryst. I centrum av butikerna hittar vi färskvarudiskarna, främst fisk och skaldjur som exponeras utan några skyddsanordningar. Fisk och skaldjur fungerar som en nerv i varje spansk livsmedelsbutik och uppskattas alltid av oss svenskar. Det brukar sägas att vi inte kan kopiera denna avdelning på grund av vår livsmedelslagstiftning. Men det stämmer inte. Orsaken är främst den egenkontroll som gäller i och med EU-inträdet 1995. En annan intressant skillnad är förekomsten av lösfrysta produkter. I Spanien hittar du alla typer av lösfrysta produkter i såväl speciella butiker som i saluhallar samt kedjebutiker. I Sverige är det en ny sensation att vissa butiker säljer hallon, jordgubbar, blåbär och björnbär i lösfryst skick och naturligtvis i speciella diskar med särskilda hygienregler. I stället älskar vi förpackningar och det enorma utbudet av djupfrysta produkter berättar för oss det mesta vi behöver veta på förpackningen. Framgången för de fåtaliga lösfrysta produkterna i Sverige är dock ett incitament på vad konsumenterna efterfrågar. Mot bakgrund av den växande skaran pensionärer och det stora antalet singelhushåll vore det onekligen viktigt att utöka antalet lösfrysta produkter.Färdigmaten är ett annat kapitel. Här handlar det naturligtvis om vilka preferenser som gäller i olika länder. I Mercadona hittade vi bland annat kylda varianter av smörgåsar, färdiga omeletter och andra äggrätter samt pastarätter för uppvärmning i ugn. Något förvånande är dock den cirka fem meter långa disken med kylda pizzor, medan de frysta pizzorna består av ett fåtal produkter. I Sverige är förhållandet tvärtom, vilket kan bero på att vi sedan tidernas begynnelse vant oss vid att äta frysta pizzor, samtidigt som dessa produkter är betydligt bekvämare att hantera för handlarna. Vad jag här skriver ska naturligtvis inte tolkas som kritik mot hygienen i svenska butiker utan snarare att fantasin i sortimentet inte står i motsatsförhållande till renlighet och hygien.