Hallå...John Nilsson, Informationsansvarig på Maxi Ica i Haninge
– Det började med att dietisterna ringde upp oss och frågade om vi var sugna på att samarbeta. De ville hitta butiker i Stockholmsområdet som de kunde samarbeta med. Vi har många barnfamiljer som handlar här och de har ofta problem med laktos och gluten och därför finns det många frågor. Vad gör dietisterna?– De kommer hit två gånger i månaden och finns till hands för kunderna som vill ställa frågor. Då brukar de ha med sig något som de bjuder på. De har speciella kläder så att kunderna kan uppmärksamma dem. Kunderna kan också boka en tid med dem för fortsatt rådgivning.Vad säger kunderna?– Många var intresserade av att ställa frågor och flera har visat intresse av att boka. Vi tycker att vi har fått en positiv feedback. Vad kostar det för kunden?– Rådfrågning kostar ingenting det står vi för men om kunden vill boka en tid så kostar det 550 kronor.Vad vinner ni som butik på det här?– Vi vill ständigt förbättra våra erbjudanden till kunderna. Vi har byggt upp bra kundrelationer och tycker att det är bra att hjälpa kunden med svåra frågor. Exempelvis hur man ordnar ett glutenfritt barnkalas.Camilla Myrsten