Gillar inte påträngande reklam
Åtta av tio svenskar säger att de själva vill välja när de tar emot reklam. Därför är motståndet mot reklam i tv och radio förhållandevis högt. Även telemarketing och pop-up-fönster på nätet ogillas av samma anledning.
Det framgår av en undersökning som företaget Icebreak gjort och som refereras i Dagens Media. Däremot är intresset större för butiksreklam och direktreklam. Peter Westerståhl, vd p Icebreak, tror dock att entusiasmen för direktreklamen kommer att svalna.– Att dr står sig bra beror nog på att 2009 var ett krisår och att folk då söker sig till erbjudanden. Men jag blir inte förvånad om det vänder nästa år, säger han till Dagens Media.Undersökningen visar på en splittrad inställning till reklam. Ungefär hälften, 54 procent, tycker att reklam är ett bra sätt att hitta erbjudanden men lika många tycker att reklam gör varor och tjänster dyrare.