23948sdkhjf

Final för Procters dokusåpa

Konsumentvarukoncernen Procter&Gamble sägs ha uppfunnit såpoperan.  Nu är det  dokusåpor som gäller. Tillsammans med Wal-Mart och en organisation för att hjälpa amerikanska militärer, USO, har man skapat serien ”Operation Family Connect”.

I den får man följa tre amerikanska familjer med medlemmar stationerade i krigets Irak. Via webben har det gått att följa familjernas förhoppningar och önskningar via privata videofilmer och bloggar. Nu har tiden kommit för finalen, när familjerna återförenas.Via länken till höger kan du följa de känslomässiga filmerna.Fotonot: Begreppet såpopera kom från det faktum att Procter&Gamble på 30-talet insåg att det behövdes underhållning i form av spännande följetonger mellan inslagen i reklamradion för företagets tvålar och tvättmedel.Sedan dess har Procter&Gamble skapat 20 stycken såpoperor för både radio och tv. Men i september i år lämnade man den marknadsföringsstrategin då det sista avsnittet i serien ”As the world turns” sändes. Den hade då visats i 54 (!) år. I fortsättningen ska P&G insatser rörliga medier satsas på koncept om familjen som förenas på olika sätt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064