Tror att köttbrist var reklamtrick
Det är Trond Stiklestad, lektor vid Trondheim Økonomiske
Høgskole, som drar den slutsatsen. Ett bevis på det skulle vara att priset på ribbe fortfarande är mycket
lågt.
Bakgrunden till köphysterin var att kedjorna mycket tidigt
började priskriga på ribbe. Många konsumenter köpte då den traditionella julrätten tidigt. När
sedan risken om brist basunerades ut passade många på att köpa på sig ännu mer,
men en hel del åts förstås upp innan jul. Och så ökade efterfrågan än mer.
-
- Det bleven bra affär säger Trond Stiklestad till norska radion.
-
I går, två dagar
före julafton rådde ingen brist på ribbe i butikerna.
Men köttjätten Nortura hävdar
bestämt att det inte ligger någon säljstrategi bakom det som hänt.
- -
Det är matkedjorna med Coop i spetsen som
pressat priserna så våldsamt att vi fått en så stor efterfrågan, säger Nina
Sunqvist, kommunikationsdirektör på Nortura.
Ett normalt år sätter norrmännen
i sig cirka 5000 ton ribbe. I år lär det bli mycket mer.