Carrefour satsar på stormarknader
Det berättade vd Lars Olofsson på vid ett möte med investerare i går. Det handlar om att att i olika hög grad omprofilera 500 stormarknader i Belgien, Frankrike, Grekland, Italien och Spanien.Planen innehåller i korthet tre delar: 1. Tillfredsställa kunden genom mer attraktiva butiker där särskilt fokus ska läggas på färskvaror, ekologiska varor, djupfryst, kosmetik, babyprodukter, mode, heminredning och multimedia.Mer personlig service via matlagningskurser och barnpassning.Stora event för regelbundet överraska kunderna.Fortsatt prisfokus men med färre och större kampanjer.2. Öka effektiviteten genom bättre inköp, effektivare organisation och mindre lager.3. Utveckla personal och förstärka företagskulturen.Med dessa åtgärder hoppas man kunna öka försäljningen med 18 procent . Av den ökade förtjänsten väntas 3,1 miljarder euro komma från kostnadsbesparingar och cirka 1,4 miljarder från åtgärden att öka omsättningshastigheten och minska lagren.