23948sdkhjf

Dyr choklad tar stryk

Choklad fungerar som tröst och därför minskar inte konsumtionen i svåra tider, snarare ökar den. Detta förhållande har länge betraktats som en sanning. Men inte ens den regeln verkar överleva den pågående finansiella krisen.

Världens tillverkare av exklusiv choklad ser nu en stagnerande eller till och med sjunkande marknad, rapporterar Financial Times.Ett exempel på det är att banken Credit Suisse nyligen nedgraderade kreditbetyget för Lindt & Sprüngli, tillverkare av fin choklad, på grund av farhågor om sänkt försäljning.Orsaken är är helt enkelt att konsumenterna på de mogna marknaderna i väst de senaste åren påtagligt utvecklat en smak för dyr choklad. Och den blir för dyr när kalkylerna för hushållsbudgeten får göras om.– I ett par år har chokladmarknaden vuxit i båda ändarna, säger Patrick de Maeseneire, vd Barry Callebaut, världens största tillverkare av chokladråvara, till tidningen. Vi har sett en tillväxt både för premiummärken och de billiga EMV-varianterna. De senaste månaderna har EMV ökat sin försäljning och de dyra märkena har tappat.Han menar att en del av nedgången i försäljning beror på lagerförändringar snarare än faktiska förändringar av konsumtionen. I takt med att butikerna försöker rädda sina resultat minskas lagren och det gäller även grossistledet.Barry Callebaut kanske inte är ett så känt namn i livsmedelsbranschen men faktum är att företaget är stor leverantör till bland annat Nestlé, Cadburys och Hershey, världens absoluta konfektyrgiganter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062