Hallå där... Lars Åström, chef för Ica Frukt & Grönt
– Vi tror att frukt och grönt kommer att fortsätta öka nästa år på grund av den hälsomedvetenhet som finns.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mer av 2009?– Mer basprodukter, men också en fortsatt växt för convenienceprodukter, så som sallad i påse, fruktsallader med mera.Vilka produkter/produktgrupper tror ni folk köper mindre av 2009?– Det är svårt att sia om beroende på hur ekonomin och arbetstillfällen kommer att påverkas i samhället. Vi tror att kunderna kommer att söka sig till basprodukter snarare än det mer exklusiva – man väljer ett standard Royal Gala-äpple i stället för något större och dyrare.Vilka starka trender eller omvärldsfaktorer tror ni kommer att få störst påverkan på 2009 års försäljning?– Dels hur ekonomin utvecklas i stort men också en fortsatt stark hälsotrend bland konsumenterna.Janne Pettersson