23948sdkhjf

Tröst i krisen

Inte alla livsmedelsföretag drabbas av den ekonomiska nedgången. För vissa betyder krisen mer jobb än tidigare. Ett exempel  är de koreanska soju-destillerierna.

Soju är Koreas nationella spritdryck, en klar sprit gjord på potatis eller tapioca. Företaget Jinro står för 53 procent av marknaden och på företagets fabrik sydöst om huvudstaden Seoul tillverkas varje dag mer än fem miljoner flaskor.– När ekonomin rasar får vårt företag en boom. När resten av ekonomin går bra fungerar det halvbra för oss, säger vd Ahn Dae-hwan till Financial Times.Dagligvarukedjan Lotte Mart ökade sin försäljning av soju med 14 procent under i oktober jämfört med samma månad i fjol.För koreaner har den lokala spriten tre fördelar uppger tidningen. För det första är den billig, på en restaurang kan en flaska soju kosta mindre än en öl. För det andra är soju en del av den koreanska livsstilen och historien och därför något man gärna tar till i svåra tider. För det tredje uppges soju ge minimal baksmälla.Nu vill ett av landets stora industrikonglomerat sälja sin soju-tillverkning eftersom man vill renodla verksamheten och satsa helt på tung industri. Den uppenbarligen goda lönsamheten i spritbrännandet samt det faktum att marknaden blomstrar i svåra tider, har fått utländska investerare att börja räkna på affären.I dagsläget finns det bud från åtta bolag, ett av dem den internationella dryckeskoncernen Diageo.Men frågan är om storleken på budet fäller avgörandet. Enligt Ahn Dae-hwan är det möjligt att nationalismen väger tungt vilket skulle leda till att ett koreanskt företag avgår med segern.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081