Carrefour börjar banta
Storleken har betydelse. Men störst är inte alltid bäst. Den slutsatsen har ledningen för franska stormarknadskedjan Carrefour kommit fram till. Därför drar man nu ner ytorna i sina största enheter.
Det rapporterar franska tidningen Le Figaro, vilken citeras av Planet Retail. Först ut är kedjans största enhet i Portet-sur-Garonne utanför Toulouse. Där ska en fjärdedel av ytan bort. 25 000 kvadratmeter säljyta blir 19 000. Det är ytorna för hemelektronik, media och gör-det-själv-artiklar som antingen ska stängas eller överlåtas till en utomstående handelsaktör.Carrefours vd José Luis Duran har redan bestämt att ytterligare sju stormarknader ska genomgå samma bantningsprocess.Sammanlagt tittar nu koncernens ekonomer med lupp på kedjans 40 största enheter för att effektivisera försäljningen. Men det handlar inte bara om nedskärningar. Det kan också bli frågan om flytt eller om- eller utbyggnader.