Katastrofhjälp bra för Carrefours image
Det var de franska protesterna mot Kina i samband med den olympiska eldens stafett som väckte kinesernas känslor och många talade om en bojkott av Carrefour. Och det var inte bara tomt prat – utan att avslöja siffror medger kedjan att veckorna efter händelserna i Paris påverkades försäljningen negativt.Carrefour har hittills skänkt över 3,2 miljoner yuan (1 yuan = 0,82 SEK) till hjälparbetet i samband med jordbävningarna i västra Kina. Man har också upplåtit plats utanför sina varuhus till insamlingar, bland annat bloddonationer.Nu är tonen mot Carrefour annorlunda, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Många av kineserna på på gatan tycker kedjans insats visar att den blivit mer och mer kinesisk och att de många gåvorna från de utländska företagen är uppriktigt menade.Men kritiska röster finns alltid. På en internetsida som rör olympiaden skriver en bloggare att åtgärderna bara görs för att vinna marknadsandelar.