Hallå…Annica Hansson- Borg, kvalitetsansvarig hos Bergendahls
– Ja, det har ju varit väldigt mycket debatt i media på sista tiden. Vi har mycket fisk och vi har inte bara fryst fisk utan manuella fiskdiskar med färsk fisk och då blir det ett väldigt stort fokus på just fisk. Vi fattade beslutet för detaljhandeln i mars och för partihandeln i april. Vi levererar fisk till Vikedjan så vi fick ha en diskussion med dem först och de var med på det.Blir det jobbigt rent praktiskt att genomföra förändringen?– Nej, inte speciellt. Vi har redan gått ut till både kunder och leverantörer och informerat och de tycker att det här är bra. Sedan har det handlat om att sälja ut all fryst fisk för när vi nu väl har bestämt oss så vill vi bli av med den och den har lång hållbarhet. I butikerna har vi åkt runt och satt upp skyltar där det står om den här satsningen och vi visar också vår lista över fiskar för kunderna. Hur går samarbetet med Greenpeace?– Vi tittar på deras lista och låter oss inspireras för de har mycket fakta men vi fattar våra egna beslut. Men de har varit här och tittat och de är väldigt nöjda med vad vi gör. Tidigare hörde de av sig och frågade vad vi hade tänkt göra. Vi tar också hänsyn till WWF:s lista. Ett bra exempel är tonfisken och där har vi gått till botten med problemet och lärt oss att man får sälja gulfenad tonfisk men inte blåfenad för den är hotad.Vad vill ni uppnå med satsningen?– Vi vill visa våra konsumenter att vi tar ansvar för vår fiskhantering. Kunderna har börjat fråga och de mejlar hit och vill ha svar. Vi är små och vi kan inte rädda världen men vi vill ändå ta vårt lilla ansvar.Camilla Myrsten