Ahold minskar omsättning
Orsaken till skillnaderna är den sjunkande dollarkursen.För den europeiska marknaden betecknas utveckling som gynnsam. I USA har åtgärdsprogrammen haft effekt, både på omsättning och marginaler.Holländska Albert Heijn ökade försäljningen med 13,5 procent till 2,7 miljarder euro . Omsättningen i jämförbara butiker steg med 11,3 procent. I de tjeckiska butikskedjorna Albert och Hypernova var ökningen hela 18 procent men 7,9 i fasta växelkurser.I USA var utvecklingen blandad. Stop&Shop/Giant Landover redovisar en ökning på bara 1,3 procent medan Giant Carlisle ökade med 9,2 procent till 1,4 miljarder dollar.Omräknat i euro står den amerikanska marknaden för 58 procent av Aholds totala försäljning under kvartalet, vilken uppgick till 7 538 miljoner euro.Aholds 60-procentiga andel i Ica räknas inte in i den försäljningen.