Hallå… Eva Hagert, marknadschef på Fiedler och Lundgren
– Ja visst är det kul. Det är inget stort steg i siffror men mentalt känns det väldigt mycket här på företaget. Vi har sagt att vi ska ha 10 procent i år men nu blir det nog tidigare. Jag tror att vi kan räkna med den siffran redan 2009.Det har ju varit lite turbulent på marknaden med skattehöjning på snus, hur klarar ni det?– Det är klart att vi påverkas men skatten gör att snus blir dyrare och vi har flera attraktiva lågprismärken i vår portfölj. Prishöjningen på snus gör att folk vill byta till billigare snus och då väljer de gärna vårt märke Granit. Volymerna flyttas ju från premium till billigare varianter. Men vi har också vårt premiummärke Mocca som går väldigt bra och det har 0,75 procent av marknaden. Nu lanserar vi den nya smaken granatäpple. Många förknippar snus med stallukt och det har med ammoniaken att göra men vi har minskat på de mängderna och det gillar folk.Varför ökar ni?– Vi är några nya mindre märken som har kommit in på marknaden för det har ju varit en stor ensam aktör under alla år tidigare. Jag tror att konsumenterna helt enkelt gillar att prova nya produkter. Vi har ganska unika förpackningar och det går hem. Sedan har vi smakerna mint, anis och mandarin som är väldigt populära.Lägger du in en prilla själv?– Ja, det gör jag men jag har aldrig lärt mig baka en prilla, det är en konst. Jag håller mig till portionsförpackningarna och väljer gärna en tjejsmak. När jag började här snusade jag inte men jag har börjat för jag tycker att det är viktigt att veta hur det känns med snus under läppen.Camilla Myrsten