23948sdkhjf

Miljön största utmaningen

När Margareta Thorgren började på Swedish Meats för två år sedan blev hon förvånad över att företaget inte använde sitt välkända varumärke Scan mer flitigt. Koncernen hette Swedish Meats och säljbolaget hette Scanfoods.

– Att företaget nu heter Scan AB är väldigt positivt.Hon har jobbat med information och marknadsföring i hela sitt liv, både som konsult och i konsumentnära branscher, som bank och försäkring.– Jag är uppvuxen i en miljö där pappa var journalist och mamma var gymnasielärare i svenska och engelska. Språk, litteratur och att formulera mig har alltid legat mig varmt om hjärtat.Som egen företagare och konsult hade Margareta Thorgren en fri tillvaro, men alltför lite fritid och semester. Hon var redo att bli anställd igen när Scan lockade.– Jag hade en positiv bild av Scan. Det är ett stort varumärke som alla kommer i kontakt med i princip varje dag. Det kunde jag känna igen som småbarnsmamma.Margareta Thorgren har jobbat med både marknadsföring och information och understryker att disciplinerna måste arbeta integrerat.– Jag tror att många på informationssidan tycker att det är fint att jobba med journalister och den redaktionella sidan och att det är mindre viktigt att jobba med reklam– och annonssidan. Men det är den gemensamma ansträngningen som ger resultat.Vad är Scans största informationsutmaning just nu?– Det är nog miljödebatten. Det rapporteras ofta att jordbruket är en stor miljöbov, men vi måste fråga oss vad som händer om vi inte har några bondgårdar kvar. Ska vi ha de öppna landskapen kvar, då måste jordbruket finnas. Ska vi tänka på miljön så bör vi köpa närproducerat hellre än att köpa kött från Brasilien.Vilka är dina tre bästa råd för journalistkontakter?– Ett: Hjälp journalisten att hitta nyhetsvinkeln. Två: Tala alltid sanning och var ärlig. Tre: Koppla tillbaka snabbt och ha alltid företagets strategiska budskap i bakhuvudet oavsett vad frågorna handlar om.Vad innebär det att Scan är multinationellt, nu när finska HK Ruokatalo är delägare?– Det är en styrka för företaget och kan ge synergieffekter.Janne PetterssonMÖTETMargareta ThorgrenAktuell: Nyutnämnd informationschef för Scan AB.Född: 1963 i Kalmar.Bakgrund: PR-chef för Scan, PR-konsult i eget företag samt som anställd på PR-fabriken, mediarådgivare på MessagePlus, projektledare på SEB, informationsansvarig på Trygg-Hansas näringslivsdivision.Bor: I Sollentuna, sommarhus på Öland.Familj: Maken Magnus, barnen Nils 17, Clara, 16, Sven, 13, Bertil, 10, och Klas, 6.Favoritmat: Raggmunk och fläsk.Åt i går: Skinksallad.Vill äta middag med: Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutson. ”Jag tror vi skulle ha jättekul under en middag. Det är en informationschef jag verkligen ser upp till.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078