23948sdkhjf

Christina Cheng: Butiken som inte ber om ursäkt

Undrar om det är för att britterna är så välklädda som pingvinerna har blivit så heta i London? Naturligtvis är det en del av klimatdebatten att det stoltseras med att produkter är pingvinsäkra, men jag tror ändå att det lurar ett överklassideal i bakgrunden.

Christina Cheng, trendanallytiker,Cheng AlertI vilket fall som helst så tror jag att isbjörnssäkerheten kommer att få ett bättre genomslag i Sverige när det ska klimatflexas i framtiden. För trenden som väntar efter Icketrenden (vad en produkt inte ska innehålla) är just klimatet. På en liten spaningstur i London i början på september visade det sig vara påfallande mycket som ändå hunnit ta konkret form vad gäller klimattrenden. Som vi vet så finns det ju vissa ledtider i den här branschen innan nya initiativ når marknaden. Man bör även ha i åtanke att det bara är ett år sedan Al Gores film En obekväm sanning hade premiär (den 8 september 2006) och klimatfrågan gick från att handla om ett eventuellt problem till att handla om lösningar. Därför var det roligt att springa på den första helt komposterbara matkassen gjord på majsstärkelse (hos Whole food market), notera att sandwichkedjan Pret a manger valt bort flygfrakt som transportval för alla sina färska råvaror (utom basilikablad) samt en hel drös med klimatneutrala vatten. Sedan är ju min favorit naturligtvis det naturkosmetiska företaget Pangea organics superfina förpackningar gjorda på 100 procent återvunnet papper med inpressade blomsterfrön. Om du vattnar och planterar förpackningen, så får du en liten vacker rabatt efter åtta veckor med blommor som kosmetikaprodukterna görs av. Det är så poetiskt att jag går i spinn.Annars handlar matspaningar i London just nu i kubik om ekologiskt och lokalt. Det är helt hisnande och perspektivförändrande att se till vilken nivå dessa två faktorer har utvecklat premiumutbudet i London. Kärleken till maten syns på allt från Bondens marknad på en parkeringsplats i centrala London till ostrummet i nyöppnade succékedjans Whole foods butik. Här snackar vi om ett kolossalt inglasat rum med skjutdörr som osökt för tankarna till försäljning av exklusiva cigarrer, fyllt med ett utsökt sortiment av delikata ostar från hela Europa. En hyllning till hantverket och njutningen, även om man får konstatera att gränsen mellan delikat möglig ost och otjänlig möglig ost stundtals måste vara svår att avgöra. Men priset tar Daylesford organics nya butik i Pimlico, där älskare av utsökta ekologiska råvaror av finaste kvalitet blandas med designnördar. Butiken, som helt går i vitt, är det mest sjuka/fantastiska/banbrytande/läckra jag sett. Helt hopplöst att förklara, men låt säga att vit marmor är det huvudsakliga materialet som går igen i golv, hyllor och kylar samt att stället är en korsning mellan en matbutik, restaurang och inredningsaffär som platsar lika väl i tidningarna Residence som Gourmet, så är ribban lagd. Det var fantastiskt att för första gången se en matbutik som inte bad om ursäkt för sig utan bara maxade på med kärleken till den välproducerade mat man så stolt sålde. Som matbutik levererar de på samma nivå som en passionerad restaurang. Jag längtar tills vi ser den glöden i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078