23948sdkhjf

Hallå…Peter Joon, vd på Leksandsbröd

Ni har ökat med 150 procent hittills i år och ni ska satsa mer på export. Vilka länder exporterar ni till i dag?

– Det är främst till USA och Finland men sedan når vi ju den övriga världen via Ikea.Vilka länder ska ni satsa på framöver?– Vi ska satsa mer där vi redan finns och vi har god hjälp av ett CRC-certifikat vi fått när vi ska marknadsföra oss utomlands i nya länder. Vi har tittat på ett antal länder men jag vill inte gå in på vilka. Men jag kan nämna att Tyskland är ett intressant land för oss. Det viktiga med de länder vi vänder oss till är att det finns ett konsumentintresse för hälsokost.Gillar de brungräddat knäcke i Tyskland eller vad vill de ha där?Nej, det brungräddade säljs mest i mellersta Sverige inom knäckebrödsbältet som startar i Karlstad och sträcker sig till Sundsvall. Tyskarna vill ha normalgräddat bröd och de föredrar trekanterna eller de runda kakorna. Samma sak gäller i USA, där vill de också ha normalgräddat. Men i Finland kan de tänka sig ett lite bredare sortiment med våra rutiga bitar.Det är hur säljkanalerna fungerar som är avgörande för oss och Frankrike kan också vara ett intressant land.Hur ser du på framtiden, ska ni fortsätta ökningen?– Ja, det räknar jag med men vill inte komma med några procentsiffror nu. Knäckebröd ligger rätt i tiden och det gynnas av hälsodebatten som förs i hela värden. Det ska vara fullkorn för det är det nyttigaste man kan äta och sedan ska det inte vara något fett eller socker. Har ni några nyheter på gång?– Ja, det har vi men jag kan inte berätta om dem men det blir förstås lite olika smaker.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078