23948sdkhjf

Carrefour ökar men tappar vinst hemma

Franska Carrefour, världens näst största detaljhandlare efter Wal-Mart, ökade sin försäljning med  5,5 procent till 38,8 miljarder euro under första halvåret. Rörelsevinsten ökade med 2,7 procent till 1 387 miljoner euro.

Det ger en rörelsemarginal på 3,6 procent.Knappt hälften av omsättningen sker på hemmamarknaden och där var ökningen av försäljningen endast 0,1 procent. Men eftersom deflation nu råder i franska detaljhandeln betecknas utvecklingen ändå som positiv, speciellt med tanke på att Carrefour tar marknadsandelar. Men marginalerna pressas. Den inhemska konkurrensen betecknas som den tuffaste på tio år.I övriga Europa, som står för 37 procent av omsättningen var ökningen större, 6,3 procent.I Latinamerika och Asien, med mindre än tio procent var av omsättningen, steg försäljningen, räknat i konstant växelkurs var försäljningsökningen 26, respektive 20 procent.Ökningen av rörelsemarginalen var störst i Latinamerika medan den sjönk med 5,8 procent i Frankrike, där den ändå är drygt fyra.Målet för helåret är att nå en försälnjigsökning, räknat i konstant växelkurs, på 6,4 procent. För första halvåret var den siffran 6,1.Det övergripande målet för resten av året är att behålla den prisledande positionen, och öka volym och marknadsandelar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064