23948sdkhjf

Ny matmärkning kommer i höst

Nu lovar livsmedelsindustrin att införa mer märkning och bättre bättre näringsinformation redan i höst. Det är ett led i kriget mot fetman.

Det är livsmedelsindustrins organisation inom EU, CIAA, som har tagit fram ett system för frivillig näringsinformation. Systemet finns redan i flera länder, och snart är det Sveriges tur. Bakgrunden är att alltfler människor blir överviktiga. Livsmedelsindustrin vill främja mer hälsosamma val i själva köpögonblicket i butik, skriver Livsmedelsföretagen, Li, i ett pressmeddelande.– Vi är glada över att livsmedelsindustrin gemensamt har kommit fram till ett mer enhetligt sätt att märka sina produkter för att underlätta för konsumenterna att välja, kommenterar Agneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen i pressmeddelandet. Märkningssystemet, som kallas GDA (efter (Guideline Daily Amount som betyder vägledande dagligt intag) visar energivärdet per portion. Det värdet ska tryckas på förpackningens framsida.Företag som beslutat införa GDA-systemet är Coca-Cola, Danone, Kelloggs, Kraft, Masterfoods, Nestlé, Pepsico, Unilever, Cadbury och Campbell Soup.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094