Ny matmärkning kommer i höst
Det är livsmedelsindustrins organisation inom EU, CIAA, som har tagit fram ett system för frivillig näringsinformation. Systemet finns redan i flera länder, och snart är det Sveriges tur. Bakgrunden är att alltfler människor blir överviktiga. Livsmedelsindustrin vill främja mer hälsosamma val i själva köpögonblicket i butik, skriver Livsmedelsföretagen, Li, i ett pressmeddelande.– Vi är glada över att livsmedelsindustrin gemensamt har kommit fram till ett mer enhetligt sätt att märka sina produkter för att underlätta för konsumenterna att välja, kommenterar Agneta Dreber, vd på Livsmedelsföretagen i pressmeddelandet. Märkningssystemet, som kallas GDA (efter (Guideline Daily Amount som betyder vägledande dagligt intag) visar energivärdet per portion. Det värdet ska tryckas på förpackningens framsida.Företag som beslutat införa GDA-systemet är Coca-Cola, Danone, Kelloggs, Kraft, Masterfoods, Nestlé, Pepsico, Unilever, Cadbury och Campbell Soup.