Wal-Mart tar strid med Tesco
Tescos koncept för etableringen i USA är ett helt nytt format kallat Fresh & Easy. Det innebär relativt små, speciellt efter amerikanska mått, enheter på upp till 1 500 kvadratmeters säljyta. De första butikerna kommer att öppna i sydvästra USA i början av nästa år. Etableringen har blivit flera månader försenad. I ett första skede handlar det om 30 butiker i Arizona, Kalifornien och Nevada.Enligt tidningen Wall Street Journal ska Wal-Mart ”göra allt” för att stoppa Tesco från att ta en bit av denna sista marknad Wal-Mart har för rejäl expansion: livsmedel.Och taktiken är att kopiera: Wal-Mart tänker öppna butiker i ett nytt format som är en tiondel av en normal stormarknad och med fokus på livsmedel av mer exklusiv art och man ska också att satsa på hälsokost.Många bedömare menar dock att Wal-Marts uppvaknande är i senaste laget. Källor som Wall Street Journal talat med beskriver Wal-Mart som ”tondöva för ändringar i trenderna” och att de allt högre bensinpriserna kommer att minska antalet inköpsresor till de externt belägna stormarknaderna.Kalifornien har dessutom varit något av ett sorgebarn för Wal-Mart, där verkar inte kedjans stormarknadskonceptet fungerar lika bra som på andra håll i USA.Hur väl Wal-Mart lyckas beror på hur snabbt man kan gå till motattack mot Tesco, vars planer är 500 butiker i USA år 2010.