Hallå…Stefan Billing på Ica Kvantum Tuna i Lund
– Officiellt sker bytet nästa måndag, alltså den 20 augusti.Hur visar ni det i butiken?– Det händer lite i butiken och våra kunder kommer märka att vi spetsar till vår marknadsföring. Exempelvis så handlar hela förstasidan på vårt flygblad om det. Däremot så blir det inga stora jippon men jag ska köra lite demos i butiken med smakprover från våra lokala leverantörer.Hur kom ni på idén att byta namn?– Vi har haft ett samarbete med Ica Malmborgs i Malmö och Lund under flera år. Vi har kört gemensamma kampanjer och har utvecklat vår marknadsföring tillsammans. Vi har alltid givit varandra tips och vi jämför våra omsättningssiffror. Hur blir det för kunderna efter namnbytet?– Jag ser det som att vi blir tydligare mot kunderna. I dag står det Ica Kvantum Tuna och Ica Malmborgs på all marknadsföring. Jag tror att det blir mycket lättare för konsumenterna om vi går under samma flagg.Vad innebär samarbetet?– Egentligen är det bara namnet som förändras för övrigt fortsätter vi som tidigare. Men det blir nya skyltar invändigt och utvändigt. Vi byter också arbetskläder. Tidigare hade vi blå skjortor och Malmborgs hade gula nu får alla röda skjortor och svarta byxor med Ica Malmborgs som ett svart broderi. Vi ska också satsa mycket på ekologiskt och Rättvisemärkt tillsammans.Kommer namnbytet att påverka er omsättning?– Ja, det tror jag absolut vi har siktet inställt på en ökning på sex procent kommande år. Camilla Myrsten