Jan Börjesson: Efter lågpris och emv – nu kommer premium
Glöm lågpris, emv, fullkorn och andra substitut för fullvärdiga livsmedel, nu är det premiumprodukter som gäller! Premium står för högsta kvalitet och är tillsammans med hälsa och närodlat den starkaste trenden i både butik och restaurang runtom i världen, inte minst i USA. Trenden har hittills inte satt några större avtryck i svenska livsmedelsbutiker.
Jan Börjesson, publicist
chefredaktör för
Fri Köpenskap och Fast Food I amerikanska livsmedelsbutiker har premiumprodukter länge varit ett konkurrensmedel. Men det är först under det senaste året som premium har utvecklats till en trend. Det mest påtagliga exemplet på detta är den konkurrensutsatta hamburgermarknaden. Alltfler av de stora hamburgerkedjorna - även jättarna McDonalds och Burger King - erbjuder nu så kallade premiumburgare gjorda på nötkött från angus och sirloin, som alternativ till traditionella burgare.I europeisk dagligvaruhandel har det blivit allt vanligare med emv-produkter av premiumkvalitet. Den stora varuhuskedjan El Corte Inglés i Spanien har till exempel utvecklat ett emv-sortiment som håller en högre kvalitet än de bästa märkesvarorna. Det har också blivit allt vanligare att starka varumärken inom restaurang och fast food också lanseras i dagligvaruhandeln. I USA har till exempel Starbucks kaffe och Taco Bells texmexprodukter funnits i dagligvaruhandeln under många år. De pizzaälskande norrmännen kan nu också hitta varumärket Peppes Pizza, Nordens största pizzakedja, i dagligvarubutiken.Starka varumärken inom snabbmatkedjor och restaurang är naturligtvis att betrakta som premiumprodukter i dagligvaruhandeln. Det gäller i hög grad Sibyllas korv, som nyligen släpptes ut i svenska butiker. Med tanke på den generellt sett dåliga kvaliteten på handelns korvsortiment är Sibyllas produkter ett välkommet premiumtillskott.Ett annat exempel på att premiumtrenden så sakteliga börjar märkas i dagligvaruhandeln är att Hälsinge Lantköks kött och charkprodukter nu ingår i många butikers sortiment. Här handlar det om högkvalitativt kött, som är betydligt dyrare än motsvarande produkter från till exempel Scan. En eloge till de butiker som vågat satsa på exklusivitet och inte bara på pris.Ett annat varumärke av premiumkvalitet som definitivt skulle förgylla dagligvaruhandeln är måltidsbutikskedjan Goohs färdigrätter. Färdigmaten är idag ett starkt prioriterat område i dagligvaruhandeln och har bidragit till att butikernas andel av måltidskronan ökat under 2000-talet. Under konferensen Stora Restaurangdagen nyligen uppgav Niklas Åberg i Vi Daglivs på Kungsholmen i Stockholm att färdigmatens andel uppgick till tre-fyra procent av omsättningen, vilket skulle betyda 17-18 mkr. Målsättningen är dock att öka till sju procent under de närmaste åren, vilket skulle kunna ske genom utveckling av shop-in-shop-lösningar tillsammans med olika leverantörer.Måltidsmarknaden utanför hemmet är kanske det område där premiumtrenden varit starkast. Trenden har dock inte märkts i dagligvaruhandelns utbud av kylda färdigrätter. Generellt sett är kvaliteten låg och utbudet är heller inte särskilt lockande. Starka varumärken saknas helt, vilket än mer ökar behovet av premiumprodukter. Tyvärr lär inte Gooh vara särskilt attraherade av att hamna i dagligvaruhandelns diskar. Men visst skulle produkterna innebära ett lyft. Och att leka med tanken går ju alltid...