Unikt index bakom Arlas topplacering
Det är konsumenter som har fått bedöma styrkan hos flera hundra varumärken i mer än 50 livsmedelskategorier. Bedömningen har avsett hur känt märket är och för vad. Vidare har man mätt om de tillfrågade gillar märket och vad de i så fall uppskattar.Åtta märken kvalificerade sig till en final och till intervjuer med ytterligare 500 konsumenter.– Sveriges starkaste livsmedelsmärke ska bli en årlig tävling, hoppas Niklas Person, doktorand och en av forskarna vid Lifs, uttytt Lund International Food Studies vid universitetet i den skånska universitetsmetropolen.Det nya indexet som mäter styrkan i ett varumärke heter Grocery Brands Equity och är resultatet av fyra års forskarmöda med djupintervjuer, enkäter och diskussioner med folk i livsmedelsbranschen. Konsumentdata har sedan samlats in av Gfk Sverige.Förutom de enskilda varumärkenas styrka har Lifs-forskarna på köpet fått svar på vilka kategorier i butiken som har de starkaste varumärkena. Kategorilistan toppas av juice, knäckebröd, mejeri och kaffe. (Bara kategorier som förekommer på matbordet är med i mätningen. Konfektyr och snacks är alltså inte med.)Här är de åtta starkaste varumärkena:1) Arla. Prisvärt, starkt på nyheter, emotionellt omtyckt.2) Wasabröd. Prisvärt, starkt på nyheter, älskat av många.3) Felix. Ingen älskar själva märket men många gillar produkterna.4) Abba. Bra på det mesta, folk talar väl om märket.5) Kalles. Folk gillar märket men produkten är smal.6) Göteborgs kex. Starka på nyheter men smalt sortiment.7) Lipton. Produkterna är omtyckta och viktigare än märket.8) Oboy. Folk gillar märket, men produkterna finns i en smal nisch.Etta och tvåan Arla och Wasabröd var i en klass för sig själva. De toppade i stort sett konsumentbedömningar.MATS LUNDMAN