23948sdkhjf

Hallå…Kristin Andersson, informationschef på Hemköp

Ni har låtit göra en undersökning som visar att 90 procent av svenska folket vill att matbutiken ska kunna mycket om mat och att 77 procent vill ha manuell betjäning. Vad får resultatet av undersökningen för konsekvenser?

– Egentligen har vi redan bestämt oss för ett vägval och vill satsa på de här bitarna. Resultatet från undersökningen ger oss svart på vitt att vi är rätt ute. Nu vet vi helt säkert att konsumenterna efterfrågar kunskap och service och nu fortsätter vi på den vägen.Hur många butiker har manuell betjäning idag?– Det stora flertalet butiker har manuell betjäning som innebär att kunden kan komma in och beställa 200 gram medvurst och få den uppskuren men vi kompletterar också med centralpackat kött för det är mer hygieniskt. Men premiumsegmentet lämpar sig väldigt bra för manuell betjäning. Det är svårt att säga exakt hur många butiker som har servicen. Men vi har som mål att under en treårsperiod införa det i alla butiker där det finns en sådan marknad.Ska ni höja personalens kunskap också?– Det ingår också i treårsplanen och vi har redan utbildat vår personal i hälsa. Det innebär att de kan ge allmäna råd om det men vi har inte en vetenskaplig ambition. Vi har märkt att kunderna gärna vill göra hälsosamma val och vi vill ge tips och idéer men aldrig pekpinnar. Dagens kunder är mycket mer upplysta och intresserade än tidigare. Utbildningen i hälsa är ett första steg och när vi satsar på fler manuella diskar ska vi förstås utbilda personalen i hur man arbetar där.CAMILLA MYRSTEN

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063