Moberg predikade ansvar i Milano
– Kunderna har ett stort intresse for hälsa, välbefinnande och hållbarhet. De vill fatta egna val och beslut. Det är vår, handelns och leverantörernas, skyldighet att leva upp till deras intresse och förväntningar. Det är ett ämne för ECR. Temat för årets ECR-möte är Passion for Growth through innovation. Och just förnyelse genom att förstå kundernas nya intressen betonades av Aholds koncernchef. Men Carrefours koncernchef Jose Luis Duran påminde om att bara 20 procent av kunderna är beredda att betala extra for hälsa, ekologi och liknande extravärden. Liksom att andelen procent av plånbokens innehåll som går till mat hela tiden minskar. – Det finns så många databaser med information men ändå behandlas kunderna som en person. Vi måste bli bättre på att ta reda pa vad kunden vill och kommer att vilja i framtiden genom att se till enskildheter, sa Jose Luis Duran och formulerade tre kärnfulla sentenser: Consumer rules! Differentiate or die! Talk the talk walk the walk! vilka mottogs med nickanden av den mycket stora publiken. I sitt inledningstal sade chefen for Coop Italia, Vicenzo Tassinari, att han var osäker på hur mycket handel och leverantörer verkligen lärt sig av kundens behov under de 13 år som ECR funnits. – Jag vet inte om vi gjort allt vi kunnat.Kajsa Söderberg