Carina Holmberg: Efterlyses: nya sätt att sälja dagligvaror
Carina Holmbergär ekonomie doktoroch konsultMan vänjer sig väl, men när DI diskuterar om modet föreskriver stövlar eller inte stövlar, samt vem som är KappAhls nya affischnamn tycker jag att det är lite fnissigt! Det är sådant som jag tidigare läst i den nästan sönderbläddrade högen med damtidningar hos frissan.Det är roligt för oss som länge haft ett intresse för detaljhandeln att se denna nya inriktning. Vi har ju alltid vetat att detaljhandeln är en mycket viktig motor i den inhemska ekonomin. Det är ju inte utan stolthet vi ser de svenska varumärkenas framgångsrika internationalisering. Men, det kan finnas skäl att inte bara belåtet skrockande njuta av strålkastarljuset på branschen. Den accelererande takten i fastighetsinvesteringar med koppling till detaljhandeln får åtminstone mig att fundera över när man når gränsen, att avkastningen på investeringen inte når den lönsamhetsnivå som kapitalet kräver. Ombyggnader av gallerior och köpcentrum är långsiktiga projekt som binder mycket kapital. Hur länge kan vi förvänta oss att konsumtionen fortsätter att öka? Hur kan det för övrigt vara vettigt att etablera så många liknande dagligvarujättar bredvid varandra. Om den första går bra och man etablerar två till kommer det säkert fler kunder - men knappast tre gånger så många! Jag funderar också över hur dagligvaruhandeln utnyttjar denna tid av glad konsumtion och nyskapande detaljhandel. Vad är dagligvaruhandelns motsvarighet till HM:s spännande designsamarbeten med Karl Lagerfeld, Stella McCartney, Viktor & Rolf och nu senast Madonna? På vilket sätt skapar man nytändning i dagligvaruhandeln som Ikea gjorde med sin satsning på verk av sex välkända konstnärer? Exemplen visar hur företagen kopplar samman profilering med sortimentsutveckling vilket är genialt. Både HM och Ikea har historia som lågprisföretag. HM skapar sig nu trovärdighet på designsidan som ger dem möjlighet att introducera även mer exklusiva sortiment.När får jag som lojal och regelbunden konsument i dagligvaruhandeln se fokus på nyskapande sortimentsutveckling som har att göra med smak och matglädje - inte bara med tid och pris? Jag behöver inte alltid laga mat snabbare eller äta något färdigt. Ibland behöver jag det, men jag vill också att dagligvaruhandeln ska visa för mig att de är duktiga på det som är deras område - maten, råvarorna, smaken, tillredningen, varifrån produkterna kommer, hur de har behandlats och vad jag ska göra med dem. Just när jag skriver detta har FN:s klimatrapport kommit - jag vill gärna att min dagligvaruhandel också hjälper mig att äta gott och nyttigt utan att det är alltför skadligt för miljön. Både som konsument och konsumentforskare ser jag en ledig position på marknaden - jag hoppas det blir minst lika mycket fight om den som det är om bra lägen!