23948sdkhjf

Mobergs slutord: Fokusera på kunden varje dag

– Vi är tillbaka på rätt spår och vi är helt inställda på lönsam tillväxt. Men vi har inte nått alla de finansiella målen vi förutsatte oss. Det sade Anders Moberg, avgående vd för Ahold när han i dag talade inför koncernens årsstämma i Amsterdam.

– Tänk vilken skillnad mot de mörka dagarna 2003. Sedan dess har vi förändrat vår verksamhet. Vi har minskat våra kostnader och halverat vår skuld, sade Moberg.I och med försäljningen av U. S. Foodservice, vilken offentliggjordes i dag, är Ahold återigen helt inriktad på detaljhandelsverksamhet. Anders Moberg påpekade också att priset för U.S. Foodservice, 7,1 miljarder dollar, var högre än vad marknaden förutspått.Den avgående vd:n flörtade också med aktieägarna. De har ju länge funnits kritik mot att verksamheten inte givit tillräckligt mycket i utbyte för dem. Moberg berättade att pengarna från försäljningen av U.S. Foodservice ska användas till återköp av aktier. tre miljarder euro är öronmärkta för detta då aktieägarna enligt Moberg ”tålmodigt väntat så länge”.Moberg avslutade med att försäkra att Aholds företag kommer att fortsätta att vara spjutspetsar som ska utmana det bestående med nya format, kunderbjudande och upplevelse för konsumenterna.– Kom ihåg att fokusera på kunderna varje dag så löser sig resten av sig självt, var Anders Mobergs slutord på sin sista stämma som Aholds vd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064