23948sdkhjf

– Vi inom industrin har skärpt oss

Al Gore är den som Johan Sundelin, ny försäljningsdirektör på Procordia Food, helst skulle vilja äta middag med. Tillsammans skulle de diskutera klimatförändringar och livsmedelsproduktion.

Tretton år, hela sitt yrkesverksamma liv, har Johan Sundelin ägnat åt livsmedel, först inom Unilever och nu sedan i mars Procordia Food.På nära håll har han följt den stora förändring som relationen mellan handel och leverantörer genomgått.– Det nya kom stegvis och inleddes för fem år sedan, men det blev riktigt hårt på marknaden för två, två och ett halvt år sedan, säger han.Unikt i Sverige– Man måste komma ihåg att situationen alltid sett ut så här i ett europeiskt perspektiv. Det här är det normala i Europa. Det var vi i Sverige som hade en unik situation tidigare.Som leverantör var läget naturligtvis bättre förr, säger Johan Sundelin, men de hårdare tiderna har lett till att leverantörernas problem blottlagts.– Vi leverantörer har tvingats ta tag i våra svagheter och anpassa oss. Det har naturligtvis lett till många bra saker. Vi inom industrin har skärpt till oss.Som ny försäljningsdirektör hos Procordia Food har han först och främst lärt känna sin organisation och verksamheten. Nu väntar kontakterna med kunderna.Förnyelse– Jag har fått ett stort förtroende från vår vd Mikael Aru. I slutet av 2005 genomfördes ett stort förnyelsearbete inom Procordia och min nya försäljningsplan, som ska vara klar före sommaren, bygger på det arbetet.Den stora skillnaden mellan Unilever och Procordia är att Procordia är mer decentraliserat och har hand om hela värdekedjan, säger Johan Sundelin:– På så sätt kommer Procordia nära sina kunder, här är det enklare och snabbare vägar in i marknaden.Under sin tid på Unilever var Johan Sundelin bland annat europeisk marknadschef för Lipton, en enhet som verkade från Paris. Marknadsföringen hade centraliserats och alla som hade samma kompetens kring te samlades på en plats.– Tidigare var jag mer inriktad mot marknadsföring, nu blir det fokus på försäljning. Jag och min organisation ska på bästa och enklaste sätt tillfredsställa våra kunder så att vi verkligen kan ge dem vad de behöver.Kajsa SöderbergMÖTETJohan SundelinAktuell: ny försäljningsdirektör på Procordia FoodFödd: 1969 i LommaBakgrund: civilekonom från Umeå universitet Unilever i 13 år, från trainee till nordisk marknadsdirektör och ansvarig för livsmedelsdelenFamilj: fru och barnen Simon, 9 år, och Felicia, 6 årBor: HelsingborgFritid: löpning, golf, slalom, matlagningFavoritmat: italienska sallader med mycket ost och skinkaVill helst äta middag med: Al Gore

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078