Ökad omsättning för Nestlé
Mindre än två procent av ökningen beror på höjda priser. Totala försäljningen blev 24,2 miljarder scweizerfranc, knappt 140 miljarder kronor.Vattenförsäljningen steg med 10,0 procent och konfektyr med 7,3. Produkten Nespresso, alltså espressokaffe i engångsförpackning á la tepåse, ökade med hela 30 procent under perioden.Trenden mot mörk och smakrik choklad fortsätter. Nestlé introducerade 50 nya produkter i den kategorin under kvartalet.Tillväxten var bäst på marknaderna utanför Europa och Amerika. Där var den organiska ökningen 10,3 procent. I Europa stannade den på 1,9 och och på de två amerikanska kontinenterna steg försäljningen 7,2 procent.Koncernens strategi är att förbättra vinsten genom att gå in på marknadermed höga marginaler som exempelvidnäringstillskott.Nestlé redovisar inte resultatsiffror i sina kvartalsrapporter.