23948sdkhjf

Ökad omsättning för Nestlé

Schweiziska livsmedelskoncernen Nestlé ökade sin försäljning med 6,3 procent under första kvartalet. Den organiska tillväxten blev 7,4 procent totalt och 7,1 för kärnverksamheten livsmedel.

Mindre än två procent av ökningen beror på höjda priser. Totala försäljningen blev 24,2 miljarder scweizerfranc, knappt 140 miljarder kronor.Vattenförsäljningen steg med 10,0 procent och konfektyr med 7,3. Produkten Nespresso, alltså espressokaffe i engångsförpackning á la tepåse, ökade med hela 30 procent under perioden.Trenden mot mörk och smakrik choklad fortsätter. Nestlé introducerade 50 nya produkter i den kategorin under kvartalet.Tillväxten var bäst på marknaderna utanför Europa och Amerika. Där var den organiska ökningen 10,3 procent. I Europa stannade den på 1,9 och och på de två amerikanska kontinenterna steg försäljningen 7,2 procent.Koncernens strategi är att förbättra vinsten genom att gå in på marknadermed höga marginaler som exempelvidnäringstillskott.Nestlé redovisar inte resultatsiffror i sina kvartalsrapporter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078