23948sdkhjf

Hallå…Steven Moller på Gourmet Food

Ni marknadsför en certifierad japansk biff som kostar 1 500 kronor kilot ut till konsument. Vad är det som är så speciellt med köttet?

– Vagiu betyder japansk ko i allmänhet men den biffen vi säljer kommer från rasen Tajima och det är ett väldigt marmorerat kött men utpräglad köttsmak och stor mörhet. Köttet ska stekas i väldigt tunna skivor en kort stund så att det fortfarande är lite rått, då blir det godast.– En nyttig bieffekt är att rasen har ett kött med hög nivå av omättade fetter. Det blir nyttigare kött för den som vill sänka sin kolestorolhalt fast det är klart man sänker ju nivån i plånboken också. Djuren betar fritt och det ger automatiskt mycket Omega-3 fettsyror. Vi har också en väldigt hög kvalitetskontroll som gör att kvaliteten är jämn och hög, annars är det vanligt med fluktuationer i kvaliteten. Var säljer ni bäst?– Krogarna är stora köpare men vi säljer också till NK-Livs, Ica Flygfyren och Stinsen i Sollentuna.Varför tror du att folk är villiga att betala så mycket för en biff?– Ekonomin i Sverige är god och folk har mer pengar över till mat. De har lärt sig att man får en riktig smakupplevelse och många slår sig samman och då blir det inte så dyrt. Det är en myt kring biffen som är spännande. Man kan jämföra den med gåslever men utan alla negativa bieffekter.Vilka köper?– Visst är det mest höginkomsttagare men medelinkomsttagare är också nyfikna. Vi får flera mail om dagen från folk ute i landet som vill köpa köttet och undrar var man kan få tag i det. Ska ni sälja köttet utanför storstaden?– Ja, vi har sett en rejäl ökning sedan vi introducerade det och redan nu finns det i Maxi Mat som är en av våra gränshandelsbutiker. Jag ser en ökande trend så vi kommer introducera köttet på flera ställen.Text: Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063