Arlas nya ansikte utåt
I veckan tillträdde han som chef för företagets externa kommunikation.Tobias Wåhlén kommer att arbeta tätt tillsammans med Katarina Malmström, som är övergripande kommunikationschef och framöver ska inrikta sig mer på medlemskommunikation.– Vi ska fungera som ett radarpar. Arla vill vara mer aktivt både internt och externt och därför behövs det fler händer och huvuden, säger Tobias Wåhlén.Till hans ansvar hör kontakterna med medier, myndigheter och opinionsbildare. Han ska också ta ett grepp om den strategiska planeringen i samarbete med medarbetarna på det danska koncernkontoret.Två processer på gång– Som jag ser det ska jag starta två processer nu när jag börjar. Den ena blir att ta reda på var man står internt och vilka budskap Arla vill få ut, den andra blir att ta kontakt med medier och andra komma fram till vad de är intresserade av att höra. Sedan gäller det för mig att skapa en relation mellan de två delarna.Under omkring tio år som konsult på kommunikationsföretaget Kreab arbetade Tobias Wåhlén bland annat en hel del med krishantering.Kris är väl, lindrigt uttryckt, också vad Arla Foods drabbades av i fjol, då publiceringen av Muhammedkarikatyrer i tidningen Jyllands-Posten resulterade i en total köpbojkott i Mellanöstern.Verkligheten ställer till det– Så kan det bli. Verkligheten kan ställa till det för en utan att man har varit inblandad i orsakerna. Jag tycker att Arla förhöll sig till den konflikten på ett mycket bra sätt.Hur väl förtrogen är du med mjölkproduktion?– Det är ett oskrivet blad för mig faktiskt. I och för sig var min morfar mjölkbonde, men jag hann tyvärr aldrig träffa honom. Det hade väl varit bra om jag hade haft mer branschkunskaper, men samtidigt tror jag att det kan vara nyttigt med någon som behöver förenkla verksamheten och budskapen.– Så här brukar det vara för mig när jag kommer in i projekt – det är nytt i början och så gäller det att sätta sig in i det.Har du några favoriter i Arlas sortiment?– Mjölk självklart. Sedan tycker jag mycket om de smaksatta creme fraichesåserna och de nya pannaprodukterna. De representerar mycket av vad Arla står för, det vill säga inspiration och glädje i matlagningen, säger Tobias Wåhlén.Johan SedeniusMÖTETTobias WåhlénAktuell: tillträdde i veckan som chef för extern kommunikation i Arla Foods SverigeFödd: 1971 i GöteborgBakgrund i urval: juristexamen i Lund, påbyggnadsstudier i London, lobbyarbete i Bryssel, tio år som konsult vid kommunikationsbyrån KreabFamilj: frun Sofie, samt döttrarna Filippa, 4 år och Amanda, 1Bor: nyinflyttad i hus i TäbyFritid: familjen och huset tar mycket tid, är hängiven golfspelareFavoritmat: hustruns fisksoppaVill äta middag med: den brittiske komikern Eddie Izzard