Nätet inget för svenska detaljhandeln
Hemsidorna är billig marknadsföring och förhoppningen är att surfarna ska lockas till de traditionella butikerna. Ett välkänt varumärke ökar också tryggheten, skriver Svenska Dagbladet. Men i Sverige är näthandeln ännu inte så populär. Ica har inga planer på att ta upp nätförsäljningen som las ner våren 2003 på grund av dålig lönsamhet. Axfood slog igen 2001. Även Coop slutade, men har börjat tänka om. I Norrköping har Coop startat försäljning i mindre skala. Hemtjänsten beställer varor som levereras direkt hem till vårdtagarna.
Det enda företaget i Stockholmsregionen som säljer mat på nätet är Prisextras dotterbolag Netextra. Den genomsnittliga privatkunden är ung, valutbildad och småbarnsförälder. Omsättningen för Netextra är 55 miljoner kronor och genomsnittskunden handlar för 1 500 kronor. De senaste 1,5 åren har försäljningen tagit fart.