Dagligvarupriset till Östenssons och Swegro
Lilla dagligvarukedjan Östenssons i Motala och grönsaksföretaget Swegro är årets mottagare av Dagligvarupriset som delas ut av Fri Köpenskap och Movement.
Färska örter, grönsaker och potatis i allt fler svenska måltider året runt.
utanför Stockholm. Basilika är den största enskilda produkten.
Företaget ägs och drivs av Per Norman vars föräldrar startade Östsvenska
Trädgårdsprodukter, föregångaren till Swegro, på 1960-talet.
Den andra mottagaren av årets Dagligvarupris är den lokala matkedjan
Östenssons med basen i Motala. En fantastisk färskvaruavdelning med eget
bageri och charktillverkning var avgörande när juryn beslutade vart priset
skulle gå.
Östenssonkedjan har sju butiker och startades 1963 av Gösta Östensson. Den drivs i dag av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. ”Mat och omtanke från trakten” är mottot.
Dagligvaruprisets, som finns i två klasser, Butik/kedja respektive
Leverantör till dagligvaruhandeln, instiftades 2004 av Fri Köpenskap och
undersökningsföretaget Movement. Förra årets pristagare var Ica Flygfyren i Norrtälje och Skånemejerier.
Årets pristagare får ta emot diplom och en check om 25 000 kronor var.
Pengarna ska användas till valfritt välgörande ändamål. Priserna delas ut av
konsumentminister Ann-Christin Nykvist under Dagligvarudagen 15 november på Nalen i Stockholm.